Oma kodu ehitamine on rohkeid väljakutseid esitav projekt, mille juures on vaja lahendada palju erinevaid probleeme ja küsimusi. Üks nendest on kindlasti küsimus, kuidas ja millega ehitusobjekti materjalidega varustada? Milline on sobiv haagis ehitusobjektile? Sageli plaanitakse materjali varustamine ette võtta rendihaagisega, kuid peale mitmendat korda haagise rendipunkti külastades jääb õhku küsimus, et ehk on mõistlikum haagis rentimise asemel hoopis päriseks soetada. Kuid millist haagist valida?
Kas mul on vaja haagise juhilube?
Enne haagise ostu tuleks kõige pealt selgeks teha, milliseid piiranguid seavad haagise vedamiseks kasutatav auto ja sõitja juhiload. B-kategooria juhilubadega on lubatud sõita kerghaagisega täismassiga kuni 750kg (O1 kategooria) ka juhul, kui autorongi täismass ületab 3500kg. Näiteks suuremat sorti maasturiga, mille täismass on 2800kg saad murevabalt järele haakida kerghaagise täismassiga kuni 750kg (O1 kategooria). B kategooria juhilubadega tekib erisus piduritega haagiste juures. Loe lähemalt, milliseid juhilube vajad haagisega sõitmiseks siit.
Milline haagisemudel on sobivaim?
Kui juhtimisõigusega tekkinud küsimused on lahendatud, siis jääb haagiste valik juba märgatavalt väiksemaks. Järgmisena tuleb keskenduda otsesele vajadusele, mis sorti kaupasid on tarvis vedada ja sellest tulenevalt teha valik kasti mõõtude osas. Eesti turul enim müüdud üheteljeline haagis on kastimõõduga 3,0 x 1.5m, mis on oma mõõtmetelt kõige universaalsem mahutades ära hõlpsasti näiteks kipsplaadid mõõduga 1200x3000mm. Brentexi tootevalikus vastab sellele mõõdule haagis BREN-3015.
Sageli eelistavad raskeid koormaid vedavad ehitusettevõtted kaheteljelisi haagiseid näiteks BREN-4015-2, sest suure koormuse all on need mõnevõrra stabiilsemad. Ei maksa karta, et 3,0 x 1,5m kastimõõduga haagisega BREN-3015 ei saa pikemaid kui 3m koormaid vedada. Eemaldades haagise otsaported on lubatud vedada ka koormat, mis ulatub haagise servast kuni 1m eemale.
Milline on sobiv haagise konstruktsioon?
Ehitusobjektile materjalide vedamisel tuleb paraku ette ka haagise ülekoormamist. Elu näitab, et alati ei ole võimalik kilogrammi pealt hinnata materjali kaalu, mistõttu on eriti oluline, et valitud haagis kannataks mõistlikuse piirides ka ülekoormust. Selle tagab ainult keevisraamil valmistatud haagis, mille nelikanttorudest valmistatud raam koos küljeporte tugevdustega loob ülitugeva sõrestik konstruktsiooni. Ülekoormuse puhul ei ole vähe tähtsad ka ülejäänud haagise komponendid. Rasket koormat vedades saab suure koormuse vedrustus ja sillakonkstruktsioonid. Ehituse tarbeks soetatud haagis peaks olema vähemalt 4-leheliste lehtvedrudega. Kasuks tuleb ka C-kategooria rehvide ja suuremat koormust taluva veopea kasutamine. Haagis on võrdlemisi suur investeering, kuid kui ostes see komplekteerida kasutaja vajadustele vastavalt sobivate komponentidega, võib haagise eluiga olla probleemivabalt 10-15 aastat.
Millist haagise lisavarustust vajan?
Lai valik lisavarustust võimaldab haagise muuta veelgi universaalsemaks. Näiteks kui on tarvis vedada suuremahulist, kuid võrdlemisi kerget kaupa (ehitusvilla pakid), on abiks portekõrgendused, mis suurendavad haagise mahutavust oluliselt. Enim ostetud lisavarustus on kindlasti kattekaaned ja -tendid, mis muudavad haagise ilmastikukindlaks ja ühtlasi parandavad aerodünaamikat. Kõik Brentex haagised on võimalik komplekteerida ilmastikukindla plastikaanega mh ka BREN-3015. Ehitusmaterjali vedades on oluline, et vihmase ilma korral see ei rikneks. Mitte vähe tähtis ei ole ka veopealukud, et vältida ebameeldivat üllatust, kui kallis haagis on ärandatud. Tihtilugu ehituse tarbeks ostetud haagis leiab hilisemalt ka teist laadi rakendust. Kodumajapidamises murutraktori või atv vedamiseks on soovituslik haagisele lisada juurde ka kallutusamort, mis muudab eelpool mainitud tehnikaga haagise kasti sõitmise märgatavalt lihtsamaks. Murutraktori või ATV veoks on oluline, et haagise otsaluugid oleksid piisavalt tugevad kandevõimega minimaalselt 250kg, mis on Brentex haagistel standardvarustuses.
Juhul kui aga haagis peale ehitust enam rakendust ei leia, ei pea muretsema, et haagisesse investeeritud raha on kaotatud. Kasutatud haagiste turg on väga aktiivne ja võrdlemisi lihtsa vaevaga saab ehituse tarbeks kasutatud haagise järelturul maha müüa.