BE-kategooria juhtimisõigus

Aeg-ajalt tekib elus vajadus vedada suuremaid koormaid, kui kerghaagis lubab. Loe lähemalt, kui kiiresti on võimalik BE-kategooria juhtimisõigus saada.

Aeg-ajalt tekib elus vajadus vedada suuremaid koormaid, kui kerghaagis lubab. Või on plaan minna suvepuhkusele haagissuvilaga, mis on piisavalt suur ja raske, et lööb autorongi täismassi üle 3500 kg. Teadmine, et haagise ülekoormamine on ohtlik nii iseendale kui ka kaasliiklejatele (vaata videot haagise pidurdustestist SIIT), ning tõsiasi, et ka politsei teeb igapäevaselt usinamat tööd kaalubussidega, tekitasid praktilise vajaduse BE-kategooria juhtimisõiguse järele. Abistava käe ulatas Autosert autokool, kes leidis mulle õppekoha juba järgmisele kursusele.

Saunas kuuldud juttude kohaselt oli mul varasemalt hoiak, et BE-kategooria tegemine on üks kannatuste rada. Selle arvamuse lükkas üpris veenvalt ümber Autoserti koolitaja Janek Tarre. Nimelt on Autosertis BE-kategooria koolituse edukalt läbimise protsent ligemale 99,9 ning kõige kiiremini on luba kätte saadud kõigest nelja nädalaga.

BE-kategooria koolitus sisaldab üht auditoorset tundi kenas nostalgilises Peoleo hotellis. Alustasin koolitusega 18. aprillil. Auditoorium oli täis seaduskuulekaid mehi ja naisi, keda kõiki ühendas soov haagiseid vedada. Kes soovis minna haagissuvilaga perepuhkusele, kes aga oli ostnud paadi, mida aeg-ajalt tarvis auto taga vedada. BE-kategooria loa saamiseks tuleb läbida B-kategooria teooriaeksam autokoolis ja Transpordiametis ning sooritada riiklik sõidueksam autorongiga. Autoserti koolitaja Janek käib auditoorse tunni jooksul läbi levinumad vead, mille osas ka kogenumad juhid on eksinud. Lisaks räägitakse spetsiifilisemalt just haagisega seotud teemadest, mida B-kategooria teooria ei kata. Näiteks, kuidas koormat kinnitada ja turvaliselt laadida. Veose korrektne paigutamine on ääretult oluline! Selle ehedaks näiteks olid mitmed avariide videod, mida auditooriumis vaatasime ja mis õpilaste seas palju elevust tekitasid. Oleme ju kõik näinud, kuidas veetakse 6-meetriseid laudu pisikese haagisega. Klassiruumis nägime videost ka seda, kui kergelt selline veos ebastabiilseks muutub ja kraavi paiskub.

Kahetunnise loenguga klassiruumis sai kontaktõpe läbi. Edasine õpe jätkus portaalis liikluslab.ee, kus tuli otsast lõpuni läbida B-kategooria teooria. Veebipõhine õpe on jaotatud lühikesteks peatükkideks, mis lõppevad kontrolltööga. Niiviisi on võimalik väikeste osade kaupa oma igapäevatoimetuste kõrvalt liiklusteooria kenasti meelde tuletada ja eksamiks valmistuda. See on hea vaheldus: õhtul klaasistunud pilguga televiisori vaatamise asemel tudeerida tunnike liiklusteooriat. Kui kõik teemad said läbitud, lahendasin loetud korrad kooli proovieksamit ja olingi valmis kooli teooriaeksamiks. Kooli teooriaeksam sooritatakse samuti veebis, see koosneb kokku 40 küsimusest. Sooritasin koolieksami edukalt, ilma ühegi veata! Pärast koolieksamit sain ennast kirja panna riiklikule teooriaeksamile. Võib öelda, et järjekorda praktiliselt ei olnudki, sain aja juba ülejärgmiseks päevaks. Riiklik teooriaeksam koosneb 25 küsimusest, mis on oma ülesehituselt ja loogikalt sarnased kooli teooriaeksamile. Kui riiklik teooriaeksam sai sooritatud, tähendas see, et edasi saab minna juba platsile sõitma.

Sõidutund oli planeeritud päev enne riiklikku sõidueksamit. Sõidutunni käigus käisime Autoserti koolitaja Janekuga detailselt läbi kõik platsisõidu harjutused: tagurdamine estakaadi juurde, tagurdamine boksi ning haagise külge ja lahti haakimine. Kui haagise haakimine ja estakaadi juurde tagurdamine ei osutunud kuigi probleemseks, siis boksi tagurdamine oli mõnevõrra raskem. Janek jagas kasulikke nippe, kuidas autorong õigesse asendisse saada ja siis juba turvaliselt boksi tagurdada. Seda harjutust tuli teha mõlemalt poolt! Mis seal salata, üle parema õla tagurdamine oli kahtlemata keerulisem. Järgmisel päeval järgnenud riiklikuks sõidueksamiks oli aga käsi soe. Platsiharjutused tulid välja juba mängleva kergusega ja neile järgnenud sõit liikluses ei valmistanud samuti suuremaid probleeme. BE-kategooria sõiduõigus ongi käes!

Kokkuvõtvalt võib öelda, et BE-kategooria saamine oli kordades lihtsam, kui varasemalt arvasin. Koolitus algas 18. aprillil ning juba 1. juunil sooritasin riikliku sõidueksami. Rekordtulemusest jäi puudu 14 päeva. Registreeri ennast BE-koolitusele SIIN.

+