Haagise hooldus – millal ja miks?

Tagamaks haagise tehniline korrasolek, tuleb haagist hooldada korrapäraselt järgides tootja juhiseid. Esmane hooldus ja ülevaatus on soovitatav teha uue haagise puhul pärast esimest 5000km. Selle käigus tuleb üle kontrollida kõigele muule lisaks rattapoldid, turvatross, tiisli kinnituspoldid, haakeseade ning piduriga haagistel ka pidurisüsteem. Seda kõike veendumaks, et vibratsiooniga poleks elutähtsad sõlmed lahti põrunud. Kõik ikka enda ja kaasliiklejate turvalisuse huvides.

Kõik Brentexi haagised on tugeval täiskeevisraamil, mille eluiga on pikem kui poltliidestega valmistatud haagisel. Seda põhjusel, et keevisraamil haagised on märgatavalt vastupidavamad ülekoormusele ja kehvades teeoludes sõitmisele. Loe lähemalt keevis vs poltliides raamist. Hoolimata sellest koosneb haagis veel paljudest erinevatest komponentidest, mida soovitame iga aasta või 10000km järel kontrollida.

Turvalisuse huvides tuleb kontrollida kõik ratta- ja tiisli kinnituspoldid. Rattapoltide soovituslik pingutusmoment on 100-120 Nm. Üle tuleb vaadata ka rehvimuster ja -rõhk ning terve vedrustuse seisukord. Rehvirõhk sõltub maksimaalsest koormusest, mida rehv kannatab. Üldjuhul jääb see vahemikku 2,2 – 3,5 bar. Täpsema info leiad haagise hooldusjuhendist. Haagiste sillad on valmistatud mitte-reguleeritavana. Rehvide ebamõistlikult kiire kulumise ilmnemisel tuleb silda kontrollida.

Kõik, mis käib, see ka kulub ja seetõttu tuleb aastas korra kontrollida ka rattalaagrite seisukorda. Deformeerunud laagrid annavad endast märku tugevalt kahisedes või raskemal juhul juba loksumisega. Enamus haagiseid on varustatud hooldusvabade laagritega, mis tähendab et neid ei pea eraldi määrima, sest tulevad eelmäärituna juba tehasest. Kui laager on kulunud või saanud kahjustada, tuleb see välja vahetada. Soovitame vahetada ühel sillal mõlema ratta laagrid korraga. Sarnaselt autoga, tuleb aastas korra kontrollida ka pidurisüsteeme. Pidurite juures tuleb kontrollida kõikide liikuvate osade liikuvust ja vajadusel neid määrida. Mõistagi peab üle vaatama ka piduriklotside kattematerjali paksuse ja liiga kulunud klotsid välja vahetama.

Iga-aastase ülevaatuse juures tuleb kontrollida ka tulede seisukorda. Mitte töötava tule puhul ei pruugi alati probleem peituda läbipõlenud pirnis. Vigastada võib olla saanud elektrisüseemi ühenduspistik või on hoopis tule elektroonika niiskuse tõttu oksüdeerunud jpm.

Oksüdeerimisprotsessi pidurdamiseks on oluline oma haagist regulaarselt pesta. Seda eriti uue haagise puhul talvisel perioodil. Soovitame seda teha peale igat sõitmist soolatud teedel. Teesool ja teised teehoolduses kasutatud ained võivad tekitada pöördumatuid kahjustusi galvaniseeritud pindadele. Haagise pesemine toimub sarnaselt sõiduauto pesemisega. Loe lähemalt haagise pesemisest.

Haagise pesemine

Väga oluline on tähelepanu pöörata haakeseadme korrasolekule. Selleks asetage haakseseade veokonksule ja veenduge, et see lukustab kuuldava klõpsuga ning haakeseadmel olev indikaator nool asub “+” positsioonis. Kontrollida tuleb ka turvatrossi seisukorda, et see ei oleks hakanud hargnema ja seetõttu muutunud hapraks.

Lisaks eelpool väljatoodule tuleb haagise kevadise hoolduse käigus vaadata veel mitmeid sõlmi: kallutuslukud, põhjavineer, koormakinnitusaasad, vintsid ja palju muud. Kogenud meistrimees saab haagise hooldusega ka kodustes tingimustes hakkama. Varuosad selleks leiab SIIT.

Kui aga tunned, et aega või pealehakkamist napib, siis too oma haagis meie spetsialistide juurde hooldusesse ja võid südamerahuga oma koormaid edasi vedada.