6 nõuannet talvel haagisega liiklemiseks

Haagise kasutamine talvel

Temperatuur langeb päev-päevalt aina madalamale, mis tähendab, et õige pea saame rõõmu tunda esimest lumesajust ja kaugel ei ole ka talviselt rasked teeolud. Oleme harjunud oma sõidukeid talveks ette valmistama, vahetades neil rehvid, tankides talvist kütust ja tehes kõike muud, et talvine sõit oleks turvaline. Võib tulla aga üllatusena, et ka haagist on mõistlik talveks ette valmistada! Anname Sulle 6 nõuannet, millele tähelepanu pöörata, kui plaanid haagist ka talvisel perioodil kasutada.

1. Rehvid, rehvid, rehvid!

Olgugi et seadus O1-kategooria haagiste puhul talverehvi ei nõua, on see meie hinnangul siiski soovituslik juhul, kui haagist talvisel ajal sagedasti kasutatakse. Ilma koormata sõites kipuvad libedates tingimustes kerghaagised eriti vallatuks muutuma. Tihti juhtub see siis, kui libedus on ootamatult saabunud ja hoogsamalt pöörates võib küljepeeglist näha, kuidas haagis auto sabas ühele ja teisele poole kelgutab. Seetõttu soovitame turvalisuse huvides talvisel ajal kasutada ka O1-kategooria haagistel naastrehve. Kõikidel Brentex haagistel on tehasest all M+S universaalrehvid.

O2-kategooria haagistel peab aga seaduse kohaselt kasutama talverehve samamoodi nagu haagist vedavatel autodel. See tähendab, et 1. detsembrist kuni 1. märtsini on O2-kategooria haagistel kohustuslik kasutada M+S tähisega rehve. Lisaks on nõutud, et haagisel peab kasutama sama tüübi rehve, mis vedukautol. Teisisõnu – kui Sinu autol on naastrehvid, peavad need olema ka O2-kategooria haagisel.

Oluline on tähelepanu pöörata ka korrektsele rehvirõhule. Rehvi külgseinal on märgitud tootja poolt soovituslik rehvirõhk madalate temperatuuri juures. Loe lähemalt rehvirõhkudest haagise hooldusjuhendist.

2. Pidurid korda!

Piduritega haagistel on soovituslik enne talve kontrollida pidurisüsteeme. Veendu, et piduriklotsid ei ole trumli külge kinni oksüdeerunud, trossid liiguvad vabalt ning veopea inertspidur töötab korrektselt. Muidu on sõit libedates oludes suure kandevõimega haagisega äärmiselt ohtlik nii Sulle kui ka kaasliiklejatele.

3. Haagise hooldus

Eestimaa talv ei ole armuline teedel liiklevatele autodele ja haagistele. Teedele kantav sool ja kemikaalid on roostetamise parimad sõbrad. Kõik Brentexi haagised on kuumtsingitud, tänu millele on need ilmastikukindlad ja roostetamisele vastupidavad, kuid seejuures on haagisel mitmeid teisi detaile, mis vajavad soola eest kaitsmist. Enne talvist hooaega on soovitatav kõik elektripistikud (auto ja haagise vaheline tulepistik, tagumiste tulede pistikud jne) puhastada ja klemmid üle pihustada silikooni või universaalõliga, et tõrjuda niiskust. Vanemate haagiste puhul on soovituslik üle vaadata ka raam, et katta füüsiliste vigastuste tõttu eemaldunud tsingi kiht tsinkspreiga. Soovitame õlitada ka kõiki teisi liikuvaid osasid nagu veopealukk, portelukud jne. NB! Ära unusta talvel haagist regulaarselt pesta! Loe lähemalt haagise pesemisest!

4. Hoia kiirust ise!

Kiirushoidik  on tänapäeval pea igal uuel autol juba standardvarustuses, küll aga ei soovita me seda kasutada talvistes teeoludes haagist vedades. Esiteks seetõttu, et kui usaldad kiiruse hoidmise auto juhtajule, oled sõites ise vähem kaasatud ja reageerimisaeg ohtlikes olukordades võib olla pikem. Teiseks ei arvesta kiirushoidik teeolusid ja võib näiteks käigu alla vahetada valel hetkel ning seeläbi viia autorongi tasakaalust välja.

5. Lumest puhtaks

Talvisel ajal, kui teed on valdavalt kas lumised või lörtsised, on mõistlik kasutada kaanega või tendiga haagist, et oma veetavat kaupa puhta ja kuivana hoida. Kui haagis on lumerohkel talvel pikalt aianurgas seisnud ja lumemüts on mitmemeetriseks kuhjunud, on väga oluline see kena kaunistus plastikkaane pealt eemaldada. Enne sõidu alustamist pühi haagis harjaga puhtaks samamoodi nagu autot lumest puhastad. 

6. Koorem paika ja kinni

Selleks, et haagisega kauba vedamine oleks turvaline, on äärmiselt oluline, et koorem oleks korrektselt paigutatud ja kinnitatud. Veendu, et haagisele paigutatud koorma raskus oleks veokastis võrdselt jaotatud. Väikesemõõtmeline ja eriti raske koorem peab olema paigutatud haagise teljest pigem ette poole, kuid oluline on mitte ületada maksimaalset koormust haakeseadmele. Kogemus näitab, et keskmine koormus haakeseadmele on autotootjate lõikes vahemikus 40-70kg. Seda saad kontrollida, kui püüad tõsta koormatud haagise tiislit veopeast üles. Seda peaks jõudma teha ilma liiga suure vaevata.